Kysymyksiä on paljon, miten sitä kehitystä oikeen sitten saadaan aikaiseksi. Mahdollisimman nopeaan halutaan tuloksia ja huikea vartalo. Koska olen “kaikki tänne heti nyt” -luonne, tunnistan tuskan ja siksi olen etsinyt tietoutta miten saavuttaa näppärästi moni mahdotonkin asia. Kuitenkin fakta on se, että päämäärään päästäksesi tarvitsee tehdä paljon töitä. Luopumisia saattaa tulla ja välillä täytyy kaivaa se sisukas supernainen tai -mies esiin luolastaan.

 

Tässä pieni infopaketti perusasioista….

 

Kehomme on ihmeellinen kapistus, se pyrkii kompensoimaan tilaansa saamaansa ravintoon sekä fyysiseen rasitukseen, tätä kutsutaan myös adaptoitumiseksi. Keho tottuu saamaansa rasitukseen, näin ollen treenissä on huomioitava lihasten erilaiset ärsykkeet muuttuvilla toistoilla ja sarjoilla. On kevyempiä viikkoja, lepoviikkoja ja välillä haetaan sitten maksimeja. Lepo sekä ruokavalio pitää myös olla kohdallaan ja moni syökin liian vähän, harvoin ja huonosti.

 

Adaptoitumisella on sekä hyvät että huonot puolensa. Jos kroppasi on jatkuvasti säästöliekillä, nesteen ja ravinnon saanti epätasaista sekä niukkaa, tapahtuu hengissä säilymisen mekanismi. Kaikki syömäsi ravinto iskeytyy kudoksiisi jäädäkseen koska keho tietää, että seuraavaan tankkaukseen on ikuisuus. Keräät siis tahtomattasi vararavintoa pahan päivän varalle.

 

Siksi n. 3 h välein ajoitettu ruokailu 5 – 6 x/pvä on ideaali. Näin kroppa saa viestiä, että homma toimii ja on turvallista kiihdyttää aineenvaihduntaa. Näin mahtava järjestelmä aivojemme ympärillä on! Vedenjuonti on myös monilla pielessä ja ainakin se 1-1,5 l olisi nestettä päivässä saatava. Kuka haluaa näyttää kuivan kesän oravalta? Ei kukaan tänä päivänä! Kun kova jano tulee, se on jo merkki pienestä nestehukasta. Jos yöllä heräilee janoon, niin tietää, että päivällä on tullut juotua liian niukasti.

 

Oman kehon kunnioittaminen ja huoltaminen on mielestäni koko asian ydin. Henkilökohtaisessa elämässäni koen todella tärkeäksi toisen yksilön kunniottamisen. Suoraselkäisyys on aina arvostettavaa. Kehon kunnioituksella kuitenkin tarkoitan sitä, ettet vieraannu itsestäsi ja kohtelet itseäsikin rakkaudella. Anatomisesta näkökulmasta kehomme on rakennettu niin uskomattoman upeasti, ettei tiedekkään pysy aina perässä. Jokaisella uurteella sekä kyhmyllä luussasi on erityinen merkitys. Jos uurre puuttuisi, mihin se lihas kiinnittyisi?

 

Alla kuva leveän selkälihaksen (m.Latissimus dorsi) kiinnityskohta crista tuberculi minoris joka on käsivarren mediaali puolella. Kyllä, leveä selkälihas kiinnittyy käteen!

 

 

Olen niin intohimoinen tässä asiassa, että miettiessä meneepä melkein kylmät väreet 😀

 

Kehitys siis vaatii kokonaisvaltaisempaa huomiota kuin mitä saatoit ajatella. Suosittelen pohtimaan minkälaista kehitystä haet. Eli jos olet nukkunut vuoden heräillen ja olet jonkinlaisessa elämänkriisissä, vuoden päästä fitness-pimuna tai pojuna ei kannata haaveilla olevansa, ainakaan täysillä valoilla.

 

Eli kannattaa aloittaa suhteuttamisella ja perusasioiden opettelulla. Jos olet syönyt huonosti, liikkunut vähän sekä mennyt vajailla yöunilla, ei muutos tapahdu viikossa. Eroa entiseen saattaa huomata kyllä suht nopeaankin mutta se miten pääset pysyvään muutokseen vaatii suunnitelmallisuutta.

 

Nauti matkasta omaan itseesi, haastaen rajojasi!

 

Kuitenkin kaikki on mahdollista ja jokaisella on oikeus voida hyvin! Kaikki lähtee itsestä ja siitä, että on valmis muutokseen. Tahdonvoimaa kysytään myös eikä sitä pidä vähätellä. Joka kerta salilla haastat omaa mieltäsi.

Toinen asia mikä noussut pintaan on muutoksesta nauttiminen. Hampaat irvessä moni asia tuntuu suorittamiselta. Otetaan paineita monista asioista ja mennään helposti ääripäästä ääripäähän. Ole läsnä prosessin aikana itsellesi, ylikuormittuminen ei ole toivottua. Hakusessahan on terveellinen elämäntapa. Muista lepoviikot!

(allekirjoittaneellakin parannettavaa tässä)

Ennen kaikkea nauti matkasta omaan itseesi, haastaen rajojasi. Ota selvää mistä sinut on tehty!

 

Asiakkaani tietävät mistä puhun 😉

 

Kaiken A ja O on siis järkevä treenisuunnitelma, jossa on huomioitu kokonaisuus. On oltava tavoitteet selvillä ja tiedossa keinot, joilla pääset kohti tavoitteita. Alla olevasta kolmiosta hahmottuu kehitykseen mahdollistavat tekijät; harjoittelu, lepo sekä ravinto. Nämä seikat pitäisivät olla tasapainoisesti kunnossa jotta päästään kehityksen makuun.

 

 

 

Ps. Älä jää ongelmien keskelle yksin. PT:n palkkaaminen tai neuvojen kysyminen säästää varmasti aikaasi ja vaivaa. Jos kuitenkin olet oman tiesi kulkija niin googleta tietoa ravinnosta yms. myös YouTuben kautta löytää hyviä treenivideoita. Tsekkaa ainakin Fitfarmin ilmaiset videot.

 

Muista, että olet mahtava ja hyvää yötä!

 

-Jenna Erika