Sinun on tärkeää aivan aluksi ymmärtää, että et ole ansainnut yhtäkään hylätyksi tulemisen tunteen kokemusta. Voin sanoa tämän 100% varmuudella, koska tiedän, jokaisen meistä olevan ainutlaatuinen ja arvokas olento maanpäällä. Sinussa ei ole sellaista vikaa tai syytä miksi et kelvannut, sait osaksesi huonoa kohtelua tai jouduit pelkäämään. Myöskin kaltoinkohtelijalle on tärkeä haluta antaa anteeksi. Tiedän sen olevan vaikea päätös mutta näin voit lopullisesti vapautua katkeruudesta. Anteeksiantoa helpottaa ajatus siitä, että jokainen on vain ihminen, joilla on omat haavat ja tunnelukot. Samanlaisia osalti kuin sinä itse ja kuitenkin niin erilaisia omine valintoineen.

Teemme virheitä ja näin kasvamme tekemien valintojen sekä elämänpolun kuoppaisen tien mukana. Ensin vieras ja myöhemmin tuttu ihminen saapuu elämääsi opettamaan sinulle rajojasi tai vastavuoroisesti voi olla sinun vuorosi näyttää hänelle kuinka hyvältä tuntuu anteeksianto. Tällä tavoin opimme elämää toistemme kautta, kuin peileinä, tarkkailen toisten käyttäytymismalleja. Henkinen kasvu ei lopu vastasyntyneestä teini-ikään vaan jatkuu koko elämämme ajan, tämä on lohduttavaa koska näin paine tulla täydelliseksi hälvenee. Näin huomaamattamme muovaannumme elämämme mukana, joka ainoa päivä jättää sinuun jäljen. Osan jäljistä muistamme yhtä selkeästi kuin eilisen päivän, osalla koemme olevan hyvin vähän merkitystä ja jotta energiamme pysyy kontentissa, pää-asiassa, valitsemme sivuttaa ja unohtaa. Voimme myös valita jäämmekö kiinni katkeruuteen tai vihaan, vai valitsemmeko päästää irti. Säästää energiaa tai suunnata sitä sellaiseen mikä tuo meille iloa.

Pelko vetää puoleensa pelkoa ja rakkaudentunne rakkautta. Jos kokee kerrasta toiseen jonkin epämieluisan kaavan toistavan itseään, on se pysähtymisen paikka. Niin kuin itselläkin; Pysähtykäämme siis yhdessä 😊

On hyvä pysähtyä miettimään niinkin yksinkertaista kysymystä kuin; Kuka sinä olet? Kuka asuu kaiken kuoren ja materia alla sekä mitä tämä sielu haluaa? Minkälainen on tämän sielun arvomaailma tai millaisia ihmissuhteita hän pitää arvossa?

Näihin kysymyksiin kukaan muu ei tiedä vastausta kuin sinä itse. Vastaukset elää myös vuosien mukana, niin kuuluukin olla. Olen miettinyt omaa lapsuuttani ja sitä kun tulin itse 22-vuotiaana raskaaksi. Jälkeenpäin ajateltuna olin itse erittäin nuori ja naiivi, lievästi sanottuna hukassa. Jos minulla olisi ollut onnellinen lapsuus en varmasti olisi osannut olla läsnäoleva äiti tyttärelleni. Arvostukseni äitiyttä kohtaan olisi saattanut olla eri ja olisin voinut valita oman äitini kaltaisen elämän. Kasvamme siis kokemuksistamme ja erilaiset kohtaamiset kuljettavat meitä oikeaan suuntaan.

Voisiko pelkoa helpottaa ajatus siitä, että elämä kuljettaa? Kun tunneryöppy purskahtaa päälle pelkoa tunteva monesti hylkää, koska tällöin voimakasta ristiriitaa rakkauden ja pelonvälillä on helpompi hallita. Mitä jos tässä tunteessa luottaisit vahvasti elämään, katsoisit mihin se sinua vie. Jos jokin on todella vahvasti kuulumassa sinun elämääsi, silloin mikään taistelu ei ole tarpeen. Silloin asiat ja ihmiset rakastaa, riitelee mutta silti hengittää samaa läsnäoloa<3

Opastan sinua loppuun tekemään pienen manifestointiharjoitteen,  jolla myös selvennät itsellesi mitä tällä hetkellä kaipaat. Ensin kuitenkin sukelletaan syvemmälle pelkoon.

Jokainen meistä haluaa tulla nähdyksi ja kohdatuksi, saada ja antaa rakkautta. Jokaisessa meissä elää haavat kohdata toinen ihminen, ilman egon tai kasvattamien muurien suojaa. Kuinka pelottavaa voi olla kohdata silmien kautta sielu ja antaa rehellisyydessään siitä palasia muiden käsiin. Pääsetkö mukaan ajatukseen jos et ikinä antaisi? Et jakaisi koskaan aidosti itsestäsi kenellekkään muulle, millainen elämä se olisi?

Tämä kaikki jonka edessä olemme on hyvin inhimillistä ja aitoa. Nykypäivänä voi olla vaikeampaa kohdata mutta uskon meistä jokaisen silti sitä kaipaavan enemmän kuin koskaan.

Hylätyksi tulemisen pelko?

Oletko pysähtynyt miettimään mikä on syvin tunne hylätyksi tulemisen pelon takana? Osaatko yhdistää em. pelkoa johonkin tilanteeseen tai tapahtumaan? Koitko lapsuudessasi riittämättömyyden tunnetta tai satuttiko joku sinua niin syvästi, että hylkäämisen aiheuttama lovi sydämessäsi tuntuu kuin syvältä mustalta kuilulta? Tämä on tuttu tunne myös itsellesi.

Haluatko todella vapautua tästä pelosta ja aidosti kirkastaa ajatusta? ; Kuinka sillä ei ole tekemistä minuutesi kanssa!

Ensin on tärkeä ymmärtää hylätyksi tulemisen tunteen vastakohta. Itse kutsuisin sitä `Rakkauden myötätunnoksi` mutta voit keksiä tälle itse minkä tahansa kutsumanimen. Voisiko kuvaavampi tunne sinulle olla tuska, kuvotus, pelko..jne

Aloitamme meditaatioharjoituksen hylätystä-rakkauteen; Haluatko luopua nyt pelostasi?

Lähdemme nyt kohti tehtävää. Teemme meditaatioharjoituksen askel askeleelta. Voit halutessasi toistaa lauseet ääneen tai hiljaa mielessäsi tai kirjoittaa lauseet paperille.

Hiljenny hetkeksi ennen meditaation aloittamista. Ota mukava asento ja tietoisesti rentouta koko kehosi alhaalta ylös. Syvennä hengitystäsi niin, että sisäänhengittäessä tunne kuinka uusi raikas ilma lipuu kohti alavatsaa ja uloshengitys puhlatuu rennoist asuupielistä tilaan jossa nyt olet. Tunne turvallinen energiakenttä ympärilläsi, mielikuvana voi nähdä kuinka energiakentää kasvaa ja kasvaa, suorastaan sädehtii kehostasi! Kun tunnet olosi rauhalliseksi ja keskittyneeksi, aloita harjoitus.

  1. Kirjoita paperille tai toista mielessäsi seuraava lause

PELKONI EI JOHDU MINUUDESTANI. OLEN KOKENYT ELÄMÄSSÄNI JOTAIN SELLAISTA, JOKA ON JÄTTÄNYT MINUUN _____________________( kirjoita oma pelkosi) JOSTA HALUAN PÄÄSTÄÄ irti tässä hetkessä ja vapautua.

  • Sukella hetkeksi pelon äärelle, kuin kohdaten pelkosi turvallisesti tässä hetkessä. MISSÄ PELKOSI TUNTUU? MIKÄ TILANNE TOIMII YLEISESTI TRIGGERINÄ PELON AKTIVOITUMISELLE? Voit kirjoittaa nämä ylös.
  • ASTUTAAN HETKEKSI vielä syvemmin TURVALLISESTI TUOHON TILAAN. OLET NYT TURVASSA KOKEMASSA JA AISTIMASSA TUNNEMAAILMAASI. SINULLA EI OLE NYT MITÄÄN HÄTÄÄ! TUNNE PELKO KEHOSSASI. KIRJOITA YLÖS VIELÄ SELKEÄMMIN MITÄ TUNNET NYT? MUUTTUUKO HENGITYS, SYDÄMENSYKE, MUUTTUUKO KEHOSI ASENTO/LINJAUS?
  • OLET OLLUT ROHKEASTI PELOSSA HETKEN. YMMÄRTÄNYT ETTÄ TUNTEELLA ON KEHOSSA PAIKKA, PELOLLA ON OLEMASSA MYÖS TRIGGERI, ELI PELONTUNTEEN VAIKUTUKSET ELÄMÄSSÄSI EI KUMPUA SINUN HUONOMMUUDESTASI.
  • LÄHDEMME NYT VAKAUTTAMAAN KEHOASI JA LISÄÄMÄÄN LÄSNÄOLOA TÄHÄN HETKEEN.
  • SANO NYT ITSELLESI HILJAA MIELESSÄSI TAI KIRJOITTAEN PAPERILLE; “-EHEYTÄN NYT ITSEÄNI MYÖTÄTUNNOLLA JA RAKKAUDELLA, JOTA OLISIT TARVITSENUT SILLOIN, KUN EPÄMIELLYTTÄVÄ PELONTUNNE ON SYNTYNYT. VALITSEN ITSELLENI MUUTAMAN VOIMASANAN, JOTKA AUTTAVAT MINUA NIISSÄ TILANTEISSA, KUN MINUT VALTAA HUONOMMUUDENTUNNE TAI PELKONI AKTIVOITUU.

Valitse yksi väri joka sinulla tulee ensin mieleen, esim Punainen

Valitse yksi eläin esim.  Pantteri

Valitse yksi veden muoto, esim meri, vesi, järvi, yms.

Anna näille sanoille turvaa tuova merkitys elämässäsi. Voit jännittävän tilanteen lähestyessä, ottaa avuksesi mielikuvan esim merestä, pukeutua punaiseen tai sisustaa kotiasi tietyllä eläinkuosilla.

  • ASETA LOPUKSI KÄTESI JALKAPOHJIISI. HENGITÄ NENÄNKAUTTA SISÄÄN JA SUUN KAUTTA ULOS. AJATTELE JOKAISELLA SH KIITOLLISUUTTA TÄSTÄ HETKESTÄ JA UH RENTOUTA.
  • KULJE YLÖSPÄIN KOHTI POLVIA-REISIÄ JA KULJE RAUHASSA KOKO KEHO, SYVÄÄN HENGITTÄEN, LÄPI AIVAN KASVOILLE ASTI, jokaista kehonosaa koskettaen. Vapauttaen itseäsi hylätyksitulemisen pelosta. Anna jokaisen kosketuksen tuoda rakkautta, myötätuntoa ja pyhää kunnioitusta itseäsi kohtaan. Ajattele mistä kaikesta olet selvinnyt!

Toista tämä harjoitus aina kun sinusta tuntuu pelottavalta. Pelkkä ajatuskin vakautuksesta riittää, syvähengityksellä voit käydä läpi kehoasi, varsinkin kohtaa kehossasi, jossa pelontunne eniten tuntui; Hoitaen ja hoivaten.

Lopuksi vielä sanon pelontunteen kokemisen olevan inhimillistä. Tunteet eivät ole koskaan´vääriä´, ne viestittävät meille paljon ulkoisesta maailmasta sekä itsestämme. Lapsuuden traumat ja elämäntapahtumat ovat saattaneet antaa osalla tunteista liian suuret tai negatiiviset mittasuhteet. Tällä harjoituksella saat muistutettua itseäsi pelon olevan `vain `tunne eikä todellisuutta. Mitä enemmän olet läsnä tässä ja nyt, ymmärrät olevasi turvassa <3

Niin kuin alussa puhuin, on hyvä tietää mitä oikeasti haluaa. Jos kaipaat turvallista ja hyvää ihmissuhdetta, mieti mitä nämä kaksi käsitettä juuri sinulle merkitsee? Sana turvallisuus merkitsee meille jokaiselle niin monia eri asioita. Nyt on hyvä pysähtyä mietintämyssy kourassa näiden asioiden ääreen, eheyttäen itseä hallitsevasta pelosta ja nauttia tulevasta keväästä 🙂